دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 22-10 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haji naghi tehrani F, Saberi H, Bagheri N. Comparing the effectiveness of self-compassion training and therapy based on acceptance and commitment Cognitive flexibility of mothers of children with autism. IJRN 2024; 10 (2) :10-22
URL: http://ijrn.ir/article-1-805-fa.html
حاجی نقی طهرانی فاطمه، صابری هایده، باقری نسرین. مقایسه اثربخشی آموزش شفقت با خود و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف‌پذیری شناختی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1402; 10 (2) :10-22

URL: http://ijrn.ir/article-1-805-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی واحد رودهن،‌ دانشگاه آزاد اسلامی،‌رودهن،‌ ایران. H.saberi@riau.ac.ir
چکیده:   (378 مشاهده)
مقدمه: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش شفقت با خود و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف­پذیری شناختی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بود.
روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی پیش­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری و جامعه آماری شامل مادران کودکان مبتلا به اوتیسم موسسه دوست اوتیسم شهر تهران در سال ۱۳۹۹ بود. تعداد ۴۵ نفر از این جامعه به عنوان گروه نمونه با استفاده از روش نمونه­ گیری داوطلبانه و غیراحتمالی انتخاب و به صورت تصادفی ساده در سه گروه 15 نفری که شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بودند جایگزین شدند. گروه اول آزمایش هشت جلسه آموزش شفقت با خود و گروه دوم آزمایش هشت جلسه آموزش پذیرش و تعهد دریافت کردند. طول جلسات برای هر دو گروه ۴۵ دقیقه و به صورت هفتگی بود و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی ، پروتکل­ پذیرش و تعهد تلفیقی و پروتکل شفقت به خودبود. داده ­­ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیره و اندازه­گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش شفقت با خود و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف ­پذیری شناختی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم اثربخش بود. لذا آموزش شفقت با خود و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌تواند در بهبود سلامت روانی این دسته از مادران نتایج مفیدی را به دنبال داشته باشد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش شفقت با خود و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری شناختی مادران کودکان مبتلا به اوتیسم اثربخش بود. لذا آموزش شفقت با خود و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌تواند در بهبود سلامت روانی این دسته از مادران نتایج مفیدی را به دنبال داشته باشد.

 
متن کامل [PDF 408 kb]   (127 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی در پرستاری توانبخشی
دریافت: 1402/1/23 | پذیرش: 1402/5/30 | انتشار: 1402/12/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb