دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه بیومکانیک ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. amiralijafarnezhad@gmail.com
چکیده:   (274 مشاهده)
 

مقدمه: دانش آموزان برای حمل وسایل ضروری مدرسه ناچار به استفاده از کوله ­پشتی با مشخصات و اوزان مختلف هستند. اطلاعات در دسترس در خصوص اثرات این کوله ­پشتی ­ها بر بیومکانیک راه رفتن بسیار محدود می­باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر استفاده از کوله ­پشتی با وزن­های مختلف بر متغیرهای کینتیکی و تعادلی کف پای دانش آموزان دختر حین راه رفتن بود.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 20 دانش آموز دختر در دامنه سنی 14 تا 17 به شیوه نمونه­ گیری دردسترس به عنوان آزمودنی مشارکت داشتند. آزمودنی­ها کوله­ پشتی­ هایی معادل 10، 15 و 20 درصد وزن بدن را طی راه رفتن حمل می­کردند. اطلاعات فشار کف ­پایی افراد با استفاده از سیستم اندازه ­گیری فشار کف­ پایی جمع­ آوری شد. با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر فرضیه­ های تحقیق مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد مقدار نیرو در ناحیه داخل پاشنه و کف پایی پنجم به طور معناداری در کوله ­پشتی­ های­10 درصد وزن بدن کمتر از حالت­ های 15 (0/038=p) و 20 (0/038=p) درصد وزن بدن بود. همچنین میزان چرخش پشت پا در حالت حمله کوله­ پشتی 20 درصد وزن بدن به طور معناداری از حالت 10 درصد بیشتر بود (0/031 =p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق به نظر می­رسد افزایش وزن کوله پشتی می­تواند الگوی توزیع نیرو در پا حین راه رفتن را تغییر دهد و با تغییر در بیومکانیک پا موجب اتخاذ پاسچرهای نامناسب و افزایش ریسک آسیب­های اسکلتی- عضلانی در دانش ­آموزان شود.
متن کامل [PDF 272 kb]   (81 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشی در علوم ورزشی
دریافت: 1401/11/22 | پذیرش: 1402/4/17 | انتشار: 1402/12/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.