دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 107-98 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajidoost Giv F, Ghanaifar M, Shahabizadeh F. Effectiveness of Behavioral-Cognitive Group Training of Anxiety and Academic Vitality in Students. IJRN 2024; 10 (2) :98-107
URL: http://ijrn.ir/article-1-825-fa.html
حاجی دوست گیو فاطمه، غنی فر محمد حسن، شهابی زاده فاطمه. اثربخشی آموزش گروهی رفتاری- شناختی بر اضطراب و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1402; 10 (2) :98-107

URL: http://ijrn.ir/article-1-825-fa.html


استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. Ghanifar@iaubir.ac.ir
چکیده:   (212 مشاهده)

مقدمه: از عوامل روان‌شناختی که فراگیران نظام آموزشی طیف وسیعی از آن را تجربه می‌کنند اضطراب است، از طرفی سرزندگی تحصیلی از توانمندی‌هایی که در سازگاری دانش آموزان نقش دارد، بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی رفتاری- شناختی بر اضطراب و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه گواه همراه با دوره پیگیری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 30 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی ساده در دو گروه آزمون (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه‌ ‌ اضطراب لاویبوند و لاویبوند  و سرزندگی تحصیلی دهقان‌زاده و حسین چاری بودند. گروه آزمایش در هشت جلسه حضوری ۹۰ دقیقه‌ای در مدت هشت هفته (دو ماه) تحت مداخله قرار گرفت و گروه گواه مداخله معمولی را دریافت نمود. در تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر بین گروهی با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات اضطراب در گروه آموزش گروهی رفتاری- شناختی نسبت به گروه گواه در مراحل پس‌آزمون و پیگیری نسبت به مرحله پیش‌آزمون کاهش، اما در متغیر سرزندگی تحصیلی افزایش‌یافته بود و این نتایج در دوره پیگیری نیز تداوم داشت (0/01>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، استفاده از آموزش گروهی رفتاری- شناختی اثرات مثبتی بر کاهش اضطراب و بهبود سرزندگی تحصیلی دانش آموزان داشت، بنابراین، پیشنهاد می‌شود این درمان به‌عنوان درمان مکمل در مدارس و مراکز درمانی برای دانش آموزان استفاده شود.

 
متن کامل [PDF 278 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1402/3/17 | پذیرش: 1402/9/26 | انتشار: 1402/12/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb