دوره 6، شماره 1 - ( پاییز 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nematifard T, dalvandi A, sajedi F, noroozi K. the effect of education on self-management 5A method on family APGAR of family of children with cerebral palsy. IJRN 2019; 6 (1) :1-9
URL: http://ijrn.ir/article-1-432-fa.html
نعمتی فرد تابان، دالوندی اصغر، ساجدی فیروزه، نوروزی کیان. بررسی تاثیر آموزش خود مدیریتی پنج آ بر آپگار خانواده های دارای کودکان فلج مغزی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1398; 6 (1) :1-9

URL: http://ijrn.ir/article-1-432-fa.html


گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ایمیل: nematifard.taban@gmail.com
چکیده:   (4305 مشاهده)
مقدمه: فلج مغزی یک اختلال مزمن است که می تواند تاثیری منفی بر واحد خانواده داشته باشد. خانواده های دارای کودکان فلج مغزی مشکلات بسیاری در رابطه با معیارهای آپگار خانواده" سازگاری، مشارکت، رشد، عاطفه و حل و فصل مشکلات زندگی " دارند که نیازمند اجرای مداخلات مناسب است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش خود مدیریتی پنج آ بر آپگار خانواده های دارای کودکان فلج مغزی انجام شد.
روش کار: در ایــن مطالعــه نیمــه تجربــی که در ســال ۹۵-۹۴ انجــام شــد، ۴۷ والد دارای کــودک فلــج مغــزی ۴ تــا ۱۲ ســاله ســاکن اســتان کردســتان و بــه شــیوه تمــام شــماری انتخــاب شــدند. در مرحله بعد از مداخله به علت ریزش نمونه های پژوهش، 23 خانواده در گروه مداخله و 16 خانواده در گروه کنترل قرار گرفتند. داده هـا بـا پرسشـنامه اطلاعـات جمعیـت شـناختی والد و کـودک و پرسشنامه بررسی آپگار خانواده"smilkstein family apgar" با روایــی و پایایــی، توســط هر دو والد به صورت مشارکتی در دو مرحلـه قبـل و بعـد از آمـوزش "برنامـه خـود مدیریتـی پنـج–آ" کامـل شـد. همچنین جهت تدوین بسته آموزشی علاوه بر پرسشنامه در مرحله قبل از مداخله با والدین مصاحبه شد داده هـا بـا اسـتفاده از نـرم افـزار اس پـی اس اس نسـخه 22 مـورد تحلیـل قـرار گرفـت.
یافته ها: میانگین آپگار خانواده در گروه مداخله از6/46 به7/82 و در گروه کنترل از6/83 به6/31رسید. نتایج نشان داد که آپگار خانواده در گروه مداخله و کنترل قبل از انجام مداخله تفاوت معنی داری ندارد (p=0/381) اما در مرحله بعد از مداخله تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر آپگار خانواده مشاهده شد. "آموزش به روش خود مدیریتی پنج – آ " بر آپگار خانواده موثر بود و سبب ارتقا آن از سطح خانواده متوسط ناکارآمد به سطح خانواده کارآمد شد(p=0/022).
نتیجه گیری: آپگار خانواده های دارای کودکان فلج مغزی در سطح متوسطی است و "آموزش به روش خود مدیریتی پنج-آ" سبب ارتقا آن شد. در همین راستا ضروری است که ارگان های حمایت کننده از این خانواده ها علاوه بر رسیدگی به وضعیت کودکان، به خانواده ها نیز توجه بیشتری داشته باشند.
متن کامل [PDF 735 kb]   (2767 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/11/10 | پذیرش: 1398/4/29 | انتشار: 1398/7/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb